“Αφιέρωμα στη μουσική του Ντίνου Κωνσταντινίδη”

24 Φεβ 2018

     Μετά τις εξαιρετικές εμφανίσεις στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, ερμηνεύοντας τις όπερες «Οι Γάμοι του Φίγκαρο» και «Τόσκα», η Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας (Σ.Ο.Λ.) με μαέστρο τον Χρήστο Κτιστάκη, επιστρέφει στην γενέτειρα πόλη της, παρουσιάζοντας ένα πληθωρικό αφιέρωμα στη μουσική του διεθνούς φήμης Έλληνα συνθέτη, Ντίνου Κωνσταντινίδη. Το φιλόμουσο κοινό της Λάρισας θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει αντιπροσωπευτικά έργα της συνθετικής πορείας του κορυφαίου δημιουργού το Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου, στις 20:00 στην Αίθουσα Συναυλιών του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας.

     Η μουσική του Ντίνου Κωνσταντινίδη έχει παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο από ορχήστρες όπως η English Chamber Orchestra, η American Symphony Orchestra, η Shenzhen Symphony (Κίνα) κ.α. Ο Κωνσταντινίδης είναι ο δημιουργός περισσοτέρων από τριακόσια (300) έργα, μεταξύ των οποίων η όπερα “Intimations”, η οποία απέσπασε το πρώτο βραβείο στους διαγωνισμούς Brooklyn College International Chamber Opera Competition και First Midwest Chamber Opera Conference, η όπερα “Antigone”, η οποία απέσπασε εγκωμιαστικές κριτικές, καθώς και έξι συμφωνίες. Στις διακρίσεις του συνθέτη περιλαμβάνονται, επίσης, το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό Delius Composition Contest, το βραβείο American New Music Consortium Distinguished Service Award, και το Glen Award of l’Ensemble of New York. Παράλληλα, έχει τιμηθεί με τη διάκριση Distinguished Teacher White House commission on Presidential Scholars, ενώ εξακολουθεί να κατέχει έως και σήμερα την τιμητική θέση Boyd Professor of Composition στο Πανεπιστήμιο της Λουϊζιάνα (LSU).

     Τα έργα του πολυβραβευμένου δημιουργού έχουν φιλοξενηθεί σε σπουδαίες αίθουσες όπως η Avery Fisher Hall, Carnegie Hall κ.α. και επιστρέφουν στην ιδιαίτερη πατρίδα του, με την οποία ο συνθέτης πάντα διατηρούσε στενούς δεσμούς. Αναντίρρητα, η μουσική του Κωνσταντινίδη χαρακτηρίζεται από ένα διάχυτο λυρισμό και μια πηγαία μελωδική ευρηματικότητα, από μια διάφανη ενορχήστρωση αλλά και από μια σαφήνεια ως προς τη μορφή. Η εμβληματική θέση των τροπικών και νεοτονικών στοιχείων στα έργα του καθώς και οι έντονες επιρροές από την ελληνική παράδοση διαμορφώνουν ένα αναγνωρίσιμο μουσικό ιδίωμα με καθαρό αισθητικό προσανατολισμό. Εν τέλει, η δημιουργική πρόταση του Κωνσταντινίδη αφήνει ένα ξεχωριστό ηχητικό αποτύπωμα στη διεθνή μουσική πρωτοπορία.


Σχετικά με το πρόγραμμα της Συναυλίας:

     Τα Πρελούδια (Dreams – Earth – Heavens) για Ορχήστρα Εγχόρδων αποτελούν το εναρκτήριο έργο της συναυλίας, το οποίο προσανατολίζει με ευκρίνεια το κοινό ως προς το αισθητικό στίγμα του δημιουργού, δημιουργώντας, συνάμα, ισχυρές προσδοκίες και αινιγματική διάθεση για τα επόμενα έργα που θα ακολουθήσουν.
     Στο Κοντσέρτο για άλτο σαξόφωνο και ορχήστρα (Midnight Fantasy II) αντικατοπτρίζεται περίτρανα το ενδιαφέρον του συνθέτη να δημιουργήσει μια μεγάλη μορφή, η οποία -με ξεχωριστή εκλέπτυνση- αποκαλύπτει μια γόνιμη σύζευξη τονικότητας και ατονικότητας. Πρωταρχικό υλικό του έργου αποτελεί ένα cluster, το οποίο σχηματοποιήθηκε από την αρχή ενός τραγουδιού του Νατ Κινγκ Κόουλ. Παράλληλα, το σαξόφωνο συνδιαλέγεται με την ορχήστρα, όχι μόνο για να δικαιωθούν οι αναλογίες που αναμένει κανείς σε ένα κοντσέρτο, αλλά για να προωθήσει με καθοριστικό τρόπο την αφηγηματική πλοκή, η οποία στηρίζεται -επί της ουσίας- σε ένα μελωδικό συνεχές (melodic continuity).

     Σολίστ στο σαξόφωνο, ο Αθανάσιος Ζέρβας, για τον οποίο γράφτηκε το συγκεκριμένο έργο και ο οποίος το παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση τόσο συναυλιακά όσο και δισκογραφικά. Ο Αθανάσιος Ζέρβας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρητικών και Μουσικής Δημιουργίας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Είναι Διδάκτωρ Σύνθεσης (D.Mus.), κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου στο σαξόφωνο (Μ.Μus.) του Northwestern University των (ΗΠΑ), καθώς και Πτυχιούχος Μουσικών Σπουδών (B.A.) του Chicago State University (ΗΠΑ) με ειδικεύσεις στο Σαξόφωνο, στη Σύνθεση και στον Τζαζ Αυτοσχεδιασμό. Τα έργα του πρώτου μέρους της συναυλίας τα διευθύνει ο μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας Λάρισας, Χρήστος Κτιστάκης.
     H αρχή του δεύτερου μέρους πραγματοποιείται με την Σουίτα για δύο πιάνα και έγχορδα, ευρύτερα γνωστή ως «Η Σουίτα του Διάκου», με ερμηνευτές τους καταξιωμένους Λαρισαίους πιανίστες, Φρόσω και Χρήστο Κτιστάκη υπό την διεύθυνση του Αθανάσιου Ζέρβα. Οι βασικές ιδέες του έργου πρωτοεμφανίζονται στη μουσική που έγραψε ο Κωνσταντινίδης για το θεατρικό έργο «Διάκος», το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Lemos Theater της Νέας Υόρκης το 1965. Όπως φαίνεται και από την τιτλοφόρηση του έργου, ο συνθέτης εμπνέεται από την εμβληματική προσωπικότητα του Αθανάσιου Διάκου, ο οποίος με την ηρωική του στάση, ενέπνευσε τους συμπατριώτες του κατά την επανάσταση του 1821. Το αφιέρωμα στον συνθέτη Ντίνο Κωνσταντινίδη ολοκληρώνεται με το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα δωματίου Νο.2, γνωστό επίσης και με τον τίτλο Ελληνικές Παραλλαγές (Grecian Variations) – λόγω της αξιοποίησης μουσικού υλικού από την ελληνική παράδοση. Σολίστ η πιανίστα Φρόσω Αστ. Κτιστάκη. Η Λαρισαία μουσικός ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο Δημοτικό Ωδείο, είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος καθώς και πτυχίου ειδίκευσης πιάνου (Konzertpianist / Konzertreife im Fach Klavier, Diplom Musikerziehung im Fach Klavier) από την Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Saar (Hochschule für Musik Saar). Είναι υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και η μελέτη της επικεντρώνεται στα έργα για σόλο πιάνο του Ντίνου Κωνσταντινίδη. Το Κοντσέρτο διευθύνει ο μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας Λάρισας, Χρήστος Κτιστάκης.

     Στην ξεχωριστή αυτή συναυλία, μία ευχάριστη έκπληξη θα περιμένει το κοινό, αφού, μέσω διαδικτυακής σύνδεσης (skype) ο συνθέτης θα απευθύνει έναν χαιρετισμό από τη μακρινή Λουϊζιάνα των ΗΠΑ προς τους μουσικούς, τους φίλους της Σ.Ο.Λ. και το φιλόμουσο κοινό.

     Η συγκεκριμένη εκδήλωση αποτελεί ένα κορυφαίο καλλιτεχνικό γεγονός στην πόλη της Λάρισας. Μια συναυλία επικεντρωμένη στην έντεχνη ελληνική μουσική δημιουργία, η οποία εγκαινιάζει ταυτόχρονα ένα νέο καλλιτεχνικό προσανατολισμό της Συμφωνικής Ορχήστρας Λάρισας. Μια μουσική βραδιά πλούσια σε ηχοχρώματα, μουσικές ιδέες και εναλλαγές καλλιτεχνικών παρουσιών που συμβολίζουν έμμεσα την πληθωρική δράση και την πολυσχιδή προσωπικότητα του διακεκριμένου Έλληνα μουσουργού και πανεπιστημιακού δασκάλου Ντίνου Κωνσταντινίδη.

    

Wolfy

Ντίνος Κωνσταντινίδης

     Η μουσική του Ντίνου Κωνσταντινίδη έχει παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο, από ορχήστρες μεταξύ των οποίων οι English Chamber Orchestra, American Symphony Orchestra, και Shenzhen Symphony (Κίνα), καθώς και στην Ελλάδα από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, συναυλίες και ηχογραφήσεις (περισσότερα από 65 CD) έχουν γίνει από τις Slovak Radio Symphony Orchestra (Bratislava) και Bohuslav Martinu Philharmonic.

     Έχει συνθέσει περισσότερα από 300 έργα, μεταξύ των οποίων: η όπερα Intimations η οποία απέσπασε το πρώτο βραβείο στους διαγωνισμούς Brooklyn College International Chamber Opera Competition και First Midwest Chamber Opera Conference, και η όπερα Antigone για την οποία σχολίασαν η Teresa Stratas: “both powerful and beautiful” και ο Ernst Krenek: “many fascinating details...I am much impressed”. Καθώς και έξι συμφωνίες από τις οποίες η δεύτερη βραβεύθηκε με το βραβείο Artist of the Year Award of Louisiana. Επιπλέον διακρίσεις περιλαμβάνουν πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Delius Composition Contest, το βραβείο American New Music Consortium Distinguished Service Award, και το Glen Award of l’Ensemble of New York. Έχει επίσης τιμηθεί με τη διάκριση Distinguished Teacher White House commission on Presidential Scholars.

     Σχετικά με τα παραπάνω έργα του, το περιοδικό Fanfare έχει γράψει: “Constantinides’s Symphony (No. 2 is a splendid work—an eclectic blend of styles that effortlessly coheres, and produces a highly satisfying synthesis unique to this composer.” Οι New York Times επίσης αναφέρουν: “His 1977 setting of the text by Sophocles, the Lament of Antigone, in a New York premiere, proved a solemn, impassioned utterance,” καθώς και το περιοδικό Opera του Λονδίνου γράφει: “On first hearing one was struck by the beauty of much of the choral writing...complex and often arresting score.”

     Ως διευθυντής του LSU Festival of Contemporary Music για 22 χρόνια, ο Κωνσταντινίδης έχει παρουσιάσει κορυφαίους συνθέτες των ΗΠΑ μεταξύ των οποίων οι Carlos Chávez, John Cage, Milton Babbitt, Karel Husa, και Ernst Krenek. Έχει συμμετάσχει στο διοικητικό συμβούλιο πολλών ενώσεων, είναι μέλος του ASCAP και έχει υπηρετήσει ως αξιολογητής για τις MacArthur Foundation και National Endowment for the Humanities.

     Οι σπουδές του ολοκληρώθηκαν στην Ελλάδα (Ιωάννινα, και Αθήνα, Ελληνικό Ωδείο και Ωδείο Αθηνών) και στις ΗΠΑ (Juilliard School, Indiana University, και Michigan State University). Οι καθηγητές του περιλαμβάνουν τους Ivan Galamian, Dorothy DeLay, και Josef Gingold. Έχει επίσης αναγορευθεί σε Επίτιμο Διδάκτορα από το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη). Σήμερα κατέχει τη θέση του Boyd Professor στο Πανεπιστήμιο της Λουιζιάνα (LSU), καθώς επίσης είναι και ο επικεφαλής του Τμήματος Σύνθεσης και ο διευθυντής της ορχήστρας Louisiana Sinfonietta.

Wolfy

Αθανάσιος Ζέρβας

     Ο Αθανάσιος Ζέρβας είναι Διδάκτωρ Σύνθεσης (D.Mus.) και κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου στο σαξόφωνο (Μ.Μus.) του Northwestern University των (ΗΠΑ), καθώς και Πτυχιούχος Μουσικών Σπουδών (B.A.) του Chicago State University (ΗΠΑ) με ειδικεύσεις στο Σαξόφωνο, στη Σύνθεση και στον Τζαζ Αυτοσχεδιασμό.

     Σύνθεση και Θεωρητικά σπούδασε με τους Frank Garcia, M. William Karlins, William Russo, Alan Stout, Stephen L. Syverud, Jay Alan Yim. Σαξόφωνο σπούδασε με τους: Frederick L. Hemke και Wayne Richards και Τζαζ Αυτοσχεδιασμό με τους Bunky Green, Joe Daley, και Paul Berliner. Διεύθυνση σπούδασε με τους: Alfred Gras (ορχήστρα), Robert Morris (χορωδία) και John Paynter (πνευστών).

     Η ερευνά του εστιάζεται στη θεωρία φθογγικών συνόλων, στην ατονική μουσική, σε ζητήματα μουσικής ερμηνείας, στη μουσική του Ralph Shapey, του Elliot Carter, του Ντίνου Κωνσταντινίδη, καθώς και στην Τζαζ Ενορχήστρωση και στην Ελληνική Μουσική για Σαξόφωνο. Έχει συμμετάσχει σε μεγάλο αριθμό Συνεδρίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ κείμενα και άρθρα του έχουν εκδοθεί από τα Πανεπιστημιακά Μουσικά Τμήματα στην Ελλάδα, από το Περιοδικό «Μουσικολογία», καθώς και από το University of Central Missouri, από το Columbia College Chicago και από το ηλεκτρονικό περιοδικό mus-e-journal (www.muse.gr) στο οποίο είναι υπεύθυνος σύνταξης. Έχει συνθέσει έργα για ορχήστρα και για ορχήστρα πνευστών, για σύνολα μουσικής δωματίου και σόλο όργανα, για χορωδία, λυρικά τραγούδια, έργα ηλεκτρονικής μουσικής και μουσική για θέατρο και κινηματογράφο. Tα έργα του εκδίδονται από τις εκδόσεις Jeanne Inc (ΗΠΑ).

     Έχει συμμετάσχει σε μεγάλο αριθμό συναυλιών ως συνθέτης, μαέστρος, ή σολίστ στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στο εξωτερικό -ΗΠΑ, Καναδά, Γερμανία, Γαλλία, Ρουμανία, Τυνησία-, ενώ έχει τακτική συνεργασία ως σολίστ ή συνθέτης με το Carnegie Hall της Νέας Υόρκης και είναι ιδρυτής του Κουαρτέτου Σαξοφώνων Αθήνας.

     Από το 1999 ως και το 2006 ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής της Τζαζ Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων ενώ διεύθυνε επίσης το Σύνολο Πνευστών και Σύγχρονης Μουσικής.

     Έχει συνεργασία με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα, με την ΚΟΑ, την ΚΟΕΜ, τη Συμφωνική Ορχήστρα Κωνστάντσας Ρουμανίας, τη Louisiana Sinfonietta, το Chicago Symphonic Wind Ensemble, το Chicago Jazz Ensemble και με άλλες επαγγελματικές και πανεπιστημιακές ορχήστρες στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ. Έχουν γραφτεί γι αυτόν περισσότερα από εκατό έργα, τα οποία και έχει πρωτοεκτελέσει. Έχει δισκογραφία με τις εταιρίες: BMG, EMI, FM records, Libra Music Ltd, Mercury/Universal Co, Magni US, Centaur Records, κ.α. Είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρητικών και Μουσικής Δημιουργίας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Wolfy

Ευφροσύνη Κτιστάκη

     Η Ευφροσύνη Αστ. Κτιστάκη είναι πιανίστα και δραστηριοποιείται καλλιτεχνικά, με εξαιρετικά μεγάλη ευχέρεια, σε ρεπερτόριο που εκτείνεται από την κλασική έως και τη σύγχρονη μουσική. Έχει δώσει πολλά ατομικά ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, στη Λατινική Αμερική, στην Καραϊβική, στις Η.Π.Α. και στην Γαλλική Πολυνησία. Σημαντικό μέρος της καλλιτεχνικής της παρουσίας αποτελεί η συνεργασία της με πολλά διακεκριμένα φωνητικά σύνολα (Männerchor, Kinder und Jugendchor Bischmisheim, Schubertchor Dudweiler, Gemischter Chor Lebach/Dillingen/Eschringen/Schafbrücke, Μικτή Χορωδία της ΕΡΤ κ.α. καθώς και η εντρύφησή της στην πιανιστική συνοδεία μπαλέτου και λυρικού τραγουδιού (Klavierkorrepetitor του Τμήματος Παιδικού Μπαλέτου στο Saarländisches Staatstheater καθώς και Klavierkorrepetitor της Τάξης Τραγουδιού στη Σχολή Όπερας της Hochschule für Musik Saar).

     Έχει ηχογραφήσει για το γερμανικό ραδιόφωνο και έχει εμφανιστεί ως συνοδός – πιανίστα σε εκπομπές – αφιερώματα της ελληνικής τηλεόρασης. Από το 1992 είναι ιδρυτικό μέλος του πιανιστικού ντουέτου «Duo Ktistaki», το οποίο παρουσιάζει έργα, μεγάλου στιλιστικού εύρους, για τέσσερα χέρια και για δύο πιάνα.

     Ζει και εργάζεται μόνιμα στην Λάρισα. Διδάσκει πιάνο στο Μουσικό Σχολείο Λάρισας και διευθύνει, παράλληλα, το «Σύνολο Μουσικής Κινηματογράφου», το οποίο έχει παρουσιάσει μεγάλη καλλιτεχνική δράση στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Η.Π.Α., Πορτογαλία, Αυστραλία). Κατέχει σημαντική θέση ως βοηθός μαέστρου, πιανίστα και μέλος του πολυβραβευμένου ελληνικού γυναικείου φωνητικού συνόλου «InDONNAtiόn», ενώ παράλληλα συμπράττει καλλιτεχνικά με την Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας.

     Ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας. Είναι πτυχιούχος Αρμονίας (Δημοτικό Ωδείο Λάρισας), Αντίστιξης και Φούγκας (Σύγχρονο Ωδείο Λάρισας).

     Η Ευφροσύνη Αστ. Κτιστάκη είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος και πτυχίου ειδίκευσης πιάνου (Konzertpianist / Konzertreife im Fach Klavier, Diplom Musikerziehung im Fach Klavier) από την Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Saar (Hochschule für Musik Saar), σπουδάζοντας με την Prof. Kristin Merscher και μουσική δωματίου με τον Prof. Martin Galling. Κατά την διάρκεια των σπουδών της, κέρδισε υποτροφία για τις εξαιρετικές της επιδόσεις. Είναι υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και η έρευνά της επικεντρώνεται στο πιανιστικό έργο του διεθνούς φήμης Έλληνα συνθέτη Ντίνου Κωνσταντινίδη.

Larissa NET.gr Άρθρο "Ελευθερίας"